Schindlers PORT-teknologi revolutionerer den videnskab, det er at optimere trafikstrømme gennem en bygning, og giver samtidigt personlig service og adgangsstyring.
Perfektion er selvfølgelig lidt af en udfordring i en moderne ejendom, hvor hver tur kan involvere at tage et eller flere lodrette transportmidler, få adgang til sikre områder, navigere til ukendte kontorer og så videre – alt imens du bare ønsker at være på din destination og komme videre med jobbet, som du er i gang med.
Med PORT Technology by Schindler, der er vores personlige system til transithåndtering, skal passageren blot oplyse sin identitet og ønskede destination ved en PORT Terminal. Resten tager PORT-teknologien sig af ved at planlægge og udføre en problemfri tur ad en optimal rute, der er designet til at tage den kortest mulige tid at gennemføre.
Nogle af standardfunktionerne i PORT-teknologien er en række avancerede muligheder for yderligere at skræddersy systemet til dine behov.
PORT-teknologien blev designet til at gøre ankomsten til en bygning, hvor man sædvanligvis henvises til en skranke i receptionen, til en helt anden oplevelse. Med PORT kan gæsten, allerede ved skranken, ikke blot verificeres som godkendt, men der kan bestilles en elevator til den foretrukne destinationsetage, og vedkommendes identitet meddeles videre. Og fordi der er tale om en PORT-styring, kan vi garantere, at elevatoren giver den bedst mulige tur, der kan fås med den øjeblikkelige trafiksituation i bygningen.
Hver PORT er udstyret med en læser, der kan kommunikere med alle kompatible radiofrekvensenheder lige fra et simpelt kort til en smartphone. Dette kan bruges til at levere specielle funktioner under normal elevatordrift eller - hvis PORTEN er indbygget i en skranke - til at give et adgangsstyringssystem, der er fuldt integreret med elevatorerne.
Parkering af elevatoren kan konfigureres således, at systemet med statistiske data i realtid kan finde de etager, hvor der er mest sandsynlighed for behov på det givne tidspunkt, og parkerer elevatorerne i overensstemmelse hermed. Eventuelt kan kunden i stedet foruddefinere etager for parkering.
Når PORT bruges sammen med en skranke, forhindrer denne funktion en bruger i at sende sit kort tilbage gennem skranken for at lette adgangen for en anden person ved at annullere den anden transaktion ved den pågældende skranke eller andre i nærheden.
Denne tilvalgsfunktion bruges til at minde passagerer om ikke at gå ind i en kabine, for eksempel sammen med en kollega, uden at bruge deres ID-kort. Hvis en passager går ind i en elevator uden at bruge sit badge, pålægges en sanktion, næste gang dette ID-kort bruges. Dette kan være i form af en advarselsmeddelelse på PORT-skærmen til et krav om at nulstille badgen ved sikkerhedsskranken i lobbyen.
I mange høje bygninger er det ønskværdigt at maksimere udnyttelsen af elevatorskakte ved at installere dobbeltdækselevatorer. Med konventionelle systemer kan disse vise sig at være meget frustrerende for brugeren, hvis f.eks. det nederste kabinedæk hele tiden stopper på grund af servicebehov på det øverste dæk, eller der er forvirring om, hvilken kabine man skal gå ind i nede i lobbyen. Med PORT-teknologien er dette problem stort set fjernet. Da vi kender alle passagerer og deres destinationer på forhånd, stopper dobbeltdækselevatorerne ikke oftere end enkeltdækselevatorer. Derudover eliminerer den avancerede vejvisning fra PORT-skærmen enhver grund til forvirring hos passagererne.
Shuttle-service mellem to etager kan virke som den enkleste form for elevatordrift. Men, hvis den ikke er optimeret, er der faktisk risiko for at transportere langt færre mennesker end den teoretiske kapacitet, hvilket kan forårsage lange ventetider. PORT-teknologiens Shuttle-styring bruger værktøjer til vurdering af passagervolumen til at opsætte et avanceret kørselsmønster, der hele tiden maksimerer flowet gennem systemet og minimerer ventetider.
I sky-lobbyen, hvor passagererne afsættes af elevatorer, der kommer fra hovedlobbyen, for derefter at fortsætte med elevatorer til højereliggende etager, er der altid en vis frygt for, at der kan forekomme trængsel. Ved at sammenligne antallet af mennesker afsat i sky-lobbyen med antallet, der forlader systemet, kan systemet forudse denne risiko og forsinke antallet af afsatte personer, indtil der er skabt plads.
Da PORT-teknologien ved, hvem der er steget ud på hver etage, kan den danne sig et billede af passagerfordelingen på hver etage. I tilfælde af behov for evakuering kan systemet afgøre, hvilke etager der kan evakueres via trappeopgangene uden trængsel, og via disse beboeres skærme råde dem til at bruge trappen. På andre etager kan den tilbyde elevatorevakuering og, da den kender antallet, kan den sende elevatorer nok til at rumme alle på en bestemt etage på én gang og dermed undgå panik.
Under normale omstændigheder er en elevators konfiguration designet til at yde fremragende service til passagererne. Der kan dog være tidspunkter - på grund af usædvanligt mange besøgende eller et stort antal uvirksomme elevatorkabiner (f.eks. på grund af byggeri) - hvor dette ikke længere er tilfældet. Ved at bruge den avancerede kommunikationsevne indbygget i PORT-teknologien kan passagererne instrueres i enten at tage trappen ned til næste etage og tage elevatoren derfra eller blive sat af en etage højere end den, de skulle til. Dette gøres for at kombinere nødvendige stop og derfor - ved at gøre elevatorerne hurtigere disponible - opnå en større håndteringskapacitet for den enkelte elevator.
I perioder med lidt trafik vil et typisk elevatorsystem - i et forsøg på at minimere ventetider - give hver enkelt person sin egen kabine. Da en elevator afbalanceres ved halv belastning, resulterer det i mange ture med ret ubalancerede belastninger og deraf følgende højt energiforbrug. I ECO-tilstand planlægges "lavtrafikture" for at give rimelige snarere end minimale ventetider. Det betyder, at ikke alle elevatorer er nødvendige, hvilket giver betydelige energibesparelser, som øges ved at rykke lidt rundt på antallet af passagerer pr. kabine, så man kommer så tæt på den balancerede last som muligt.
Kunder, der har behov for detaljerede oplysninger om driften af deres system, har mulighed for en omfattende rapporteringspakke.
PORT, der er særligt velegnet til store elevatorgrupper eller lineære opbygninger i tungt trafikerede erhvervsbygninger, kan øge håndteringskapaciteten og reducere køretiderne – hver op til 35 %.
PORT mindsker trængsel både i forhallen og inde i kabinen ved at sætte passagerer, der rejser til de samme etager, sammen i grupper. PORT kan give fuldt integreret bygningsadgang, og myPORT – elevatorstyring og sikret adgang til bygninger fra din smartphone.
PORT-ECO-teknologien overvåger trafikforholdene kontinuerligt og holder gennemsnitlige ventetider under eller på det specificerede niveau, samtidig med at den sparer den maksimale energi.
Med Schindlers PORT-teknologi har du potentialet til at fjerne mange af de eksisterende begrænsninger på udformningen af interiører, og det giver dig større frihed, når du designer den næste generation af bygninger.
PORT-teknologien tilbyder forskellige måder at komme gennem bygninger uden overhovedet at røre en elevator eller endda en dør.
Branchens bedste til styring af trafikken
PORT-transithåndtering repræsenterer en større udvidelse af systemkapaciteten i basisserien af PORT. Der fås en virkelig integreret løsning, der muliggør sikker og bekvem rejse helt fra ankomsten til bygningen til den videre tur, og til passageren forlader den igen. Det omfatter en række terminaler med specialiserede anvendelser for besøgende, parkering, døre, kontorer og boliger.