Et system, der er så sofistikeret, må omfatte et exceptionelt sæt komponenter, der kan lette de mange indbyggede funktioner. Sådanne komponenter er de personlige passager behovs terminaler (Personal Occupant Requirements Terminals), som vi kalder PORT. Vores helt nye sæt PORT-terminaler har en række specifikationer, der omfatter standardiseret intern hardware. Uanset den arkitektoniske forventning eller de funktionelle krav ved et bestemt berøringspunkt, så findes der en PORT-terminal, der kan opfylde dem.
PORT-teknologi giver mere funktionalitet end noget andet elevatorsystem nogensinde. Systemet har virkelig mange funktioner, og de udvikles konstant. Ud over at sikre den mest effektive udnyttelse af en elevatorgruppe, vil de passagerer, den betjener, virkelig nyde den problemfrie måde, de kommer frem til deres destination på med færrest mulige mellemstop. Derudover bevirker de implicitte sikkerhedsfunktioner i designet, at de ikke behøver at bekymre sig om noget på vejen.
PORT-teknologien bygger på Schindlers unikke 30-årige erfaring med et system kendt som destinationsstyring, som radikalt forbedrer effektiviteten af trafikhåndteringen for en gruppe elevatorer.
I 1990'erne var det efterhånden nødvendigt at begrænse bygningshøjden på grund af antallet af yderligere elevatorer, der krævedes for at yde god betjening. I branchen var man enig om, at en tilgang, hvor passagerer kunne anmelde deres destinationer før indstigning, ville øge betjeningsniveauerne fra en bestemt gruppe af elevatorer og løse problemet. Men ingen i branchen havde været i stand til at udarbejde et praktisk anvendeligt system baseret på dette koncept. I 1992 kom Schindler med Miconic 10, det første praktisk anvendelige destinationsstyringssystem, som revolutionerede markedet. I begyndelsen af 2000'tallet - da det blev klart, at destinationsstyring var en nødvendighed - kom andre virksomheder også med produkter, men da var Schindler allerede i gang med sit andengenerationssystem - og PORT er det tredje!
Når en passager meddeler PORT den destination, de har brug for, enten via terminal, RFID-kort eller smartphone, analyserer systemet alle mulige kombinationer af måder, som denne tur kan gennemføres på, under hensyntagen til alle de andre opkald i systemet og hvor den enkelte elevator i øjeblikket anvendes. Ved hjælp af en speciel algoritme, der repræsenterer mange års forskning, bestemmes den optimale tildeling af elevatorer, som så meddeles passageren via terminalen eller telefonen. De kan så gå til den tildelte elevatordør og være klar til hurtigt at træde ind og blive transporteret med færrest mulige stop til deres etage.
Vi er overbeviste om, at PORT-teknologien til ekspedition af passagerer er det bedste, der findes i branchen i dag. Men vi er ikke gået i stå. År for år henter vi flere data fra de mange tusinde enheder, som vi har kørende på verdensplan, og som bruges af vores forskerhold til gradvist at forbedre ydeevnen. Vi har ikke til hensigt at opgive vores forspring på ydeevne lige med det samme!
En elevators effektivitet kan i almindelighed forstås som to ting, som begge hænger sammen. Effektivitet af passagerhåndteringen og energieffektiviteten.
Den hastighed, hvormed en elevator kan håndtere passagerer, er naturligvis afgørende for, hvordan bygningen i øvrigt fungerer. Hvis antallet af installerede elevatorer ikke hurtigt nok kan sende folk til deres etage, kan der for eksempel i myldretiden i en kontorbygning opstå frustrationer blandt passagererne, og det sænker ejendommens prestige. En PORT-installation sikrer, at passagerer, der skal til samme etage, bliver guidet til den samme elevatorkabine, når det er nødvendigt. Det betyder, at antallet af stop, som kabinen foretager på sin tur op i bygningen, minimeres - og dermed at den hurtigere kan vende tilbage til lobbyen. For hver kabine, der oftere kommer tilbage til lobbyen, genereres der større kapacitet til at betjene nye passagerer, og trafikhåndteringseffektiviteten bliver meget højere.
Hvad angår energieffektivitet, bør vi påpege, at hver enkelt Schindler-elevator er udstyret med det seneste inden for drev- og materialeteknologi for at kunne yde den højeste grad af effektivitet. Men med PORT kan vi komme længere. En PORT-elevator kan fungere på en sådan måde, at gruppen selv kan opnå energieffektivitet ved hjælp af en økofunktion, vi kalder Energy Control Option eller ECO. Når der køres i ECO-tilstand giver systemet alle passagerer en acceptabel ventetid, men betjeningen er samtidigt energieffektiv. Dette løser det problem, der er med typiske elevatorgrupper, der bruger mest energi, når passagerbehovet er lavt. Når der kun er få passagerkald, hvilket er tilfældet det meste af dagen, kan en passager blive hentet meget hurtigt af en elevator og, - næsten uden andre passagerer - blive transporteret hurtigt til destinationsetagen. På denne måde er der en tendens til, at elevatorer kører lange afstande efter få passagerer. Da elevatorer typisk er afbalanceret ved 50 % belastning, bevæger kabinerne sig desuden i ubalanceret tilstand op og ned i bygningen, hvilket ikke er energieffektivt. ECO-tilstanden løser dette problem. For at spare energi kan ECO-tilstanden bruge færre elevatorer med flere personer pr. kabine, hvilket resulterer i kortere ture og bedre afbalancering af lasten. Derved minimerer ECO-tilstanden elevatorernes energiforbrug, samtidig med at man sørger for, at passagerernes ventetider ikke overstiger et fastsat niveau: Kundetilfredshed og maksimal energieffektivitet på samme tid.
Sikkerhed er indbygget i kernen af et PORT-system og kan fungere på mange forskellige niveauer. Hvis bygningen eller måske et helt virksomhedssystem allerede eksisterer, eksisterer der et simpelt grænsefladesystem til problemfrit at integrere sikkerhed. Mange af dagens kunder ønsker - efter de er blevet opmærksomme på de mange sikkerhedsniveauer, der er indbygget i PORT-systemet - at få det indbygget i kernen af deres bygningssikkerhedsstrategi.
Kernen i PORT-sikkerhedskonceptet er at kommunikere til kunden, at vi ønsker, at de skal identificere sig selv, så vi kan betjene dem. Så når en kunde for eksempel viser sit RFID-kort ved en skranke, får de ikke bare adgang, men de får at vide, hvilken elevator de skal gå til for at blive transporteret til deres foretrukne destination. En PORT-elevator har terminaler med integreret kortlæser, hvilket betyder, at der kan foregå en sikkerhedstransaktion, uanset hvor kortlæseren befinder sig. Ofte er dette ved en skranke, hvor det elegante PORT-design nemt kan integreres. Eller om nødvendigt kan Schindler levere vores egenudviklede Speed Gates.
Ligesom en RFID-kortløsning giver myPORT en endnu højere grad af funktionalitet, som kan bruges i forbindelse med eller som erstatning for kort. Endelig kan systemet, selvom der her specifikt gælder anvendelsen af PORT sammen med elevatorer, udvides kraftigt til at dække alle aspekter af adgangsstyring i bygningen.
Passageroplevelsen er det, som alle aspekter af PORT-designet skal forbedre. Vi vil, at enhver kontakt med vores brugere glæder dem med en følelse af sikkerhed, komfort og bekvemmelighed. Fra det øjeblik, de går ind i en bygning og uden at skulle røre ved nogen flader får adgang, går til deres elevator og hurtigt bliver transporteret til deres etage, er vores mål at fremkalde en fantastisk følelse af velvære og en følelse af, at systemet er der for at yde dem en personlig service.
Vi ønsker at finde ud af, hvor de typisk vil hen på bestemte tidspunkter og vil forsøge at forudse deres behov. Vi vil altid forsøge at sende dem med en elevator, der ikke er for fuld og til deres destination uden mange mellemstop, og frem for alt vil vi altid forsøge at fremkalde følelsen af, at PORT anser hver tur, de foretager, for at være af stor betydning.